Landslagsspillere kan være god butikk
Fotballklubber kan gjøre store penger på å hente inn landslagsspillere fra små nasjoner. Dette fenomenet har vist seg ved flere anledninger. For eksempel etter VM da Senegal gjorde en meget fin figur, ble spillere som El Hadji Diouf og Pape Bouba Diop solgt for store penger til anerkjente klubber som Liverpool. I Norge er det nå mange klubber som har sikret seg islendinger for en billig penge, disse spiller store mesterskap med Island, og kan fort bli gjenstand for videresalg med stor fortjeneste involvert. På den måten har dette blitt en bevisst strategi for enkelte klubber, hvor de satser på å hente inn spillere som spiller landslagsfotball for små nasjoner, og satser på at disse nasjonene skal gjøre det bra i store mesterskap.
En klar strategi
Som følge av at VM-spill kan gi spillere massiv oppmerksomhet også fra de største klubbene, er det klart at VM-spill kan gi millioner i kassa. Se for deg at en norsk klubber finner en juvel i en lokal Senegalesisk klubb. Hvordan skal store klubber få øye på denne spilleren? VM-spill er utvilsomt den mest soleklare arenaen hvor slike spillere kan vise seg frem. Dersom den norske klubben har sikret seg en lang kontrakt uten lav utkjøpsklausul i tillegg, kan de virkelig skyte gullfuglen ved å potensielt kunne få mange millioner for spilleren. Det finnes mange slike eksempler, et veldig godt eksempel er John Obi Mikel som i sin tid spilte for Lyn etter å ha blitt hentet fra en Nigeriansk klubb. Deretter kom Chelsea og Manchester United på banen, og det ble en skikkelig krig for å sikre seg signaturen hans. Lyn ble sittende igjen med en solid slant penger.
Økonomien er viktig i fotballen
Mange store internasjonale klubber har rike eiere som spytter inn kapital ved behov. Slik er derimot ikke i breddeidretten eller i mindre norske klubber. De fleste som har en rolle innenfor den norske fotballen er klar over at det ikke er nok å klare seg med billettinntekter og penger fra draktsalg. Faktum blir derfor at man også må sikre seg alternative inntektskilder. Et eksempel på en slik alternativ inntektskilde blir da spillersalg, og skal man virkelig “gjøre en kule” kan man gå for VM-strategien, som er beskrevet over. For å kunne implementere denne strategien må man dog ha mange kontakter, og et aldri så lite speidernettverk. Et eksempel kan være å benytte seg av såkalte agenter som har innsikt i fotballen i små nasjoner utenfor Norge. Et eksempel på dette er Sandefjord fotball som i år hentet to spillere fra Uruguay.